Met een beperkt budget een zeer groot publiek bereiken?
Jezelf omtoveren, omringen met emojies of de coolste looks uitproberen? Kan! De augmented reality-filter kun je ook wel de grootste hit van Instagram en snapchat noemen. Het bereiken van 100.000 downloads per dag is geen uitzondering!
Instagram filters maken
Met de nieuwste AR-filters in Instagram kun je realtime iets ‘echt’ toevoegen of verwijderen aan je foto of video. Dus niet alleen de kleur of stijl veranderen, wat de filters al heel lang kunnen, maar bijvoorbeeld een ook een product toevoegen of een cool effect creeren. Een dinosaurus in je huiskamer? De nieuwste looks en producten uitproberen via je camera? Het kan allemaal. Voordat AR Studio publiekelijk werd opengesteld mocht slechts een klein clubje digital creators ermee aan de slag. En hun filters werden de eerste die Instagram in de app integreerde. Een van dat clubje is nu onderdeel van het Twain-team en dat biedt veel kansen!
Filters, hoe kan ik ze proberen?
Open in Instagram de Stories feature (cameraatje linksboven wanneer je op je berichtenfeed staat) en je ziet onderaan enkele filters in de cirkels. Wanneer je kiest voor een filter kun je ook voor ‘bladeren door effecten’ kiezen. In deze effectengalerij kun je zoeken op filters in categorieën als liefde, selfies, evenementen, dieren, goede doelen, kleuren en licht en stemmingen. AR-filters zijn niet nieuw. Er waren een paar jaar geleden al stand alone-apps die augmented reality gebruikten, zoals Layar en Pokemon, maar Snapchat was de eerste die deze mogelijkheden op een laagdrempelige en humoristische manier toepaste. Bij Snapchat heten de filters ‘Lenzen’. Bekende AR-Snap Lenzen zijn bijvoorbeeld de gender-swap, van jezelf een man, vrouw of kind maken, en de Landmarkers, waarmee je de Eiffeltoren of Buckingham Palace tot een feestje kunt omtoveren als je daar bent.
Keep it simple, fun and magical, people don’t love complex stuff
Bepaal een focus, experimenteer, test en schaaf bij. Het is niet ingewikkeld. Vervul een behoefte van je volgers, vertaal deze behoefte visueel, onderzoek en experimenteer.” En bovenal; wees creatief!
En hierna? Voor je het weet zitten we in mix reality!
Als je Joel vraagt naar een voorbeeld hiervan dan laat hij je het billboard zien van de Dallas Cowboys. Een selfie maken lijft onverminderd populair en je merk of experience komt hiermee positief in de aandacht en wordt door de doelgroep gedeeld waardoor het effect werkt als een olievlek.
“Apple, Google en Facebook geven aan dat AR net zo’n grote verandering teweeg zal brengen als toen de iPhone voor het eerst geïntroduceerd werd.”
Hoe garandeer je dat je een hit wordt?
Creativiteit! Of het nu een film is, een filter of een andere uiting. Creatief valt op. Het Twain team heeft bijvoorbeeld als eens de film Cranes of Thrones gemaakt voor Vitens, of de eerste weidedag van de koe gefilmd met een GoPro. Beide voorbeelden hebben meer dan verwacht gescoord.